Jak uspět při pracovním pohovoru

Jak uspět při pracovním pohovoruJak všichni dobře víme, situace na pracovním trhu dnes není pro zaměstnance zrovna růžová. Žadatelů o práci je hodně, ale pracovních míst je jako šafránu. O to důležitější je uspět v klíčovém bodě hledání práce – totiž v pracovním pohovoru. Je velmi pravděpodobné, že na stejné místo se spolu s Vámi hlásí i několik desítek dalších lidí, proto i ta sebemenší chybička může znamenat to, že práci nedostanete Vy, ale někdo jiný. Proto pracovní pohovor nepodceňte a důkladně se na něj připravte.

Rešerše firmy

Ještě předtím, než vyrazíte na pohovor, si udělejte takový malý průzkum o společnosti, ve které se ucházíte o místo. Rozhodně Vám to může přinést mnoho plusových bodů. Zjistěte si, jaké produkty daná firma vyrábí případně jaké služby poskytuje, jaká je její historie a její cíle do budoucna. Podívejte se na internet, jestli nenajdete nějaké tiskové prohlášení, které by Vám třeba nastínilo aktuální dění ve firmě apod. Všechny tyto informace se Vám u pracovního pohovoru mohou hodit.

Vhodné oblečení

Jak všichni víme, první dojem je z psychologického hlediska nesmírně důležitý a proto je stejně tak důležité, abyste udělali dobrý první dojem. Základem je vhodně se obléci. Pokud na pohovor přijdete v umazaných, smradlavých, otrhaných džínách a umaštěném triku, tak se na pohovoru pravděpodobně ani moc nezdržíte 🙂 Obvykle se na pohovory chodí v konzervativním oblečení s minimem make-upu a kolínské. Šperků si vezměte taky jen poskromnu. Dá se také přijít v oblečení, v jakém byste do práce chodili, kdybyste ji skutečně dostali. Každopádně mějte vždy na paměti, že jdete na pracovní pohovor a ne na Pařížskou módní přehlídku. Tohle skutečně není vhodná příležitost ukazovat Váš cit pro poslední módu.

Dostavit se včas znamená přijít s předstihem

Na pracovní pohovor se dostavte 10-15 minut předem. Když přiběhnete uřícení na poslední chvíli nebo dokonce pozdě, tak si tím v žádném případě dobrou vizitku neuděláte. Pokud se pohovor koná v nějakém vyšším patře a v budově není výtah, tak po výstupu do příslušného patra zajděte na toaletu a zkontrolujte svůj vzhled.

Začátek pohovoru

Samotný pracovní pohovor začněte s patřičnou důvěrou a grácií. S přátelským úsměvem pozdravte a podejte vedoucímu pohovoru ruku. Snažte se dostatečně usmívat a aby z Vás přímo čišela dobrá nálada. Kyselých xichtů personalista ten den již jistě viděl hodně, takže změnu v podobě dobře naladěného člověka jistě uvidí rád. Při podávání ruky můžete klidně prohodit něco jako “Rád Vás poznávám” nebo “Děkuji, že jste se se mnou setkal”, to záleží na situaci a na tom, jak moc si věříte. Každopádně mu dejte čistou kopii Vašeho životopisu a vyčkejte, až Vás vyzve k posazení se. Nikdy nedávejte své osobní věci na stůl.

Povězte mi něco o sobě…

Je dost možné, že tato otázka zazní mezi prvními, proto je dobré být na ni připraven. Odpovězte na ni tak, že ve zkratce shrnete své vzdělání, pracovní minulost a dosažené pracovní úspěchy. Vaše oblíbená jídla, počet Vašich domácích mazlíčků nebo osobní rekord v počtu vypitých piv jej skutečně nezajímají.

Jak hovořit

Na otázky odpovídejte stručně, zřetelně a upřímně. Zdržte se příliš dlouhých odpovědí, snažte se (i když ne za každou cenu), aby Vaše odpověď netrvala déle než 1 minutu. Také není dobré hrát si na něco, co nejste. Pokud Vám zaměstnání nebo firma nesedí, tak se pravděpodobně budete cítit dost mizerně pokud si budete muset hrát na někoho, kým nejste, po dobu 8 hodin každý pracovní den. Nikdy nemluvte negativně o minulých zaměstnáních nebo zaměstnavatelech.

Poznámky

Pokud potřebujete, tak si klidně během pohovoru dělejte poznámky. Na jejich základě spolu s rešerší můžete na konci klást otázky. Mezi dobré otázky patří třeba to, co se tazateli na firmě nejvíce líbí nebo co si myslí, že je největším úskalím na pozici, o kterou se ucházíte. Pokud se vedoucí pohovoru zeptá, jaký plat si představujete, nikdy neříkejte konkrétní částku. Místo toho raději řekněte nějaké platové rozpětí.

Konec pohovoru

Na konci pracovního pohovoru poděkujte personalistovi za jeho čas a zeptejte se na další kroky v příjímacím procesu. Řekněte mu, že o tuto práci skutečně stojíte a rozlučte se.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *