Nejkvalitnější Omega 3 mastné kyseliny

Nejkvalitnější omega 3 mastné kyseliny

Nejkvalitnější omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny jsou nezbytné pro správnou funkci lidského těla, především metabolismu. Není proto divu, že stále více lidí se zajímá, zda jejich jídelníček obsahuje dostatek této látky. Mastné kyseliny jsou základními stavebními kameny tuků, které i přes svou špatnou pověst jsou životně důležitými živinami. Jedná se o polonenasycené kyseliny, které jsou pro srdce poměrně zdravé, pomáhají snižovat hladinu triglyceridů (tuků) a cholesterolu v krvi. Omega 3 mastné kyseliny mají také protizánětlivé účinky. Přestože jsou záněty poměrně běžnou reakcí imunitního systému, výzkumy ukazují, že jsou také předvojem řady závažných onemocnění, včetně kardiovaskulárních nemocí, rakoviny a autoimunitních chorob.

Problémem omega 3 mastných kyselin je to, že si je lidské tělo nedokáže samo vyprodukovat, proto je nezbytné, abych jejich obsah v přijímané potravě byl dostatečný. Bohužel, jídelniček typické české domácnosti neobsahuje dostatek potravin bohatých na omega 3 mastné kyseliny. Abychom s tím něco udělali, rozhodli jsme se sepsat několik potravin, které jsou zdrojem největšího množství nejkvalitnějších omega 3 mastných kyselin. Tak jdeme na to!

Nejkvalitnější Omega 3 mastné kyseliny

Mořské ryby

Z hlediska lidské potravy je skvělé, že některé ryby žijí ve studených vodách. Ptáte se proč? Jde totiž o to, že ryby žijící v chladných vodách mají silnou “izolaci”, kterou v jejich případě tvoří tuk, který je bohatou zásobárnou nejkvalitnějších omega 3 mastných kyselin. Z toho vyplývá, že pokud chcete svému tělu dodat dostatek této důležité látky, zaměřte se zejména na tučné mořské ryby, jako jsou Losos, tuňák, makrela, ančovičky atd.

Fazole

Pro mnoho lidí je velkým překvapením, že na seznamu potravin bohatých na nejkvalitnější omega 3 mastné kyseliny jsou mimo jiné i fazole, ale je to skutečně tak. Ve fazolích je velmi málo tuku. V hrníčku fazolí (250 ml) je pouze 1 g tuků a většina z nich jsou polonenasycené. Háček je akorát v tom, že většina jsou omega 6 a ne omega 3. Z tohoto pohledu jsou nejlepší černé fazole, které obsahují téměř totožné množství omega 3 a omega 6.

Len (Lněné semínko)

Když se řekne slovo Len, tak si většina Čechů jako první asi vybaví materiál na výrobu textilu. Len je pro nás tak trochu záhadná potravina. Faktem ale je, že lněné semínko je obrovskou zásobárnou nejkvalitnějších omega 3 mastných kyselin. Lze jej zakoupit ve formě semínek nebo oleje a v obou případech tak získáte živinu, ve které je 70% tuků polonenasycených a z toho asi 60% jsou právě vyhledávané omega 3 mastné kyseliny. Semínka jsou navíc zdrojem vlákniny, bílkovin a lignanů, což jsou rostlinné estrogeny, které pomáhají zabraňovat růstu rakovinových nádorů.

Vlašské ořechy

Většina druhů ořechů, které se v ČR běžně konzumují, obsahuje polynenasycené tuky. Ovšem pouze vlašské ořechy vynikají svým významným množstvím omega 3 mastných kyselin, které jsou navíc perfektně vyváženy s omega 6. Vlašské ořechy jsou také skvělým zdrojem bílkovin a stopových prvků jako hořčík, mangan a fosfor.

Podobně je na tom i olej z vlašských ořechů. Pokud začnete své pokrmy namísto na olivovém oleji smažit na oleji z vlašských ořechů, zvýšíte tak obsah omega 3 mastných kyselin na desetinásobek, čímž klesne poměr omega 3 ku omega 6 na polovinu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *