Xbox One vs PlayStation 4 (PS 4) – co je lepší?

PlayStation 4 vs Xbox OneZ pohledu herního hráče se konec roku 2013 nesl jednoznačně v nástupu nových generací dvou nejprodávanějších herních konzolí. Japonská Sony na nás vyrukovala s PlayStation 4 zatímco americký Microsoft útočí na naše peněženky s konzolí Xbox One. Mnoho hráčů tak čelí dilema – čemu dát přednost? Obě mašinky jistě mají něco do sebe, pojďme se tedy pokusit odpovědět na otázku, která z těchto konzolí je lepší.

Xbox One vs PS 4 – design a rozměry

Když kupujete drahou elektroniku, která bude po mnoho let stát uprostřed vašeho obývacího pokoje, tak i na vzhledu záleží. Hardwarové specifikace obou produktů jsou srovnatelné, nicméně pokud jde o design, tak inženýři v Microsoftu a Sony zvolili naprosto odlišný přístup. Xbox One vypadá trošku jako Černý monolit z filmu 2001: Vesmírná Odysea a je téměř celý prošpikován větracími otvory, takže snad už se žádné RRoD konat nebude. Naproti tomu PlayStation 4 se vyznačuje spíše uhlazenějším, elegantním vzhledem. Rozměrově je PS 4 o trochu menší než jeho konkurent. Co se hmotnosti týče, tak PS 4 váží 2,75 kg zatímco “tučnější” Xbox One váží 3,56 kg.

Xbox One vs PS 4 – CPU a grafický čip

Ovšem ještě důležitější je to, co se skrývá uvnitř. V obou případech došlo ke znásobení výkonu oproti předchozím generacím konzolí. Dobrou zprávou je i to, že inženýři si při navrhování architektur vzali ponaučení z chyb, které trápí starší PS 3 a Xbox 360.

Rivalita mezi Nvidií a AMD se samozřejmě nevyhnula ani tomuto trhu. Mozkem Xboxu One je 8-mi jádrové AMD pracující na frekvenci 1,75 MHz. PS 4 má v sobě podobné 8-mi jádro AMD postavené na architektuře x86, pracovní frekvenci však dosud Sony nepotvrdilo. Pokud jsou však neoficiální informace pravdivé, má Xbox One o 10% vyšší výpočetní výkon. Samozřejmě bude ještě nějakou dobu trvat, než se vývojáři naučí plně využívat možnosti zrychleného hardware. A to samozřejmě platí pro obě herní zařízení.

Naopak pokud jde o grafický procesor, tak vítězem je PS4. Její AMD Radeon má výpočetní výkon 1,84 teraflop, zatímco u Xbox One je to 1,31. A přitom je taktéž osazen grafickým čipem AMD Radeon.

PS 4 je na tom lépe s RAM pamětí

Operační paměť je jednou z nejkritičtějších a nejcitlivějších oblastí. Tentokrát to však není velikost paměti, která by rozhodovala. Obě zařízení totiž mají masivní 8 GB RAM paměť. Rozdíl je však v typu použité paměti. Xbox One využívá osvědčené, avšak starší DDR3 zatímco PlayStation 4 má znatelnou výhodu, protože funguje na novějších GDDR5. To ale není všechno. Obě konzole samozřejmě potřebují část paměti RAM k samotnému běhu operačního systému.

PS 4 si rezervuje až 3,5 GB, takže vývojářům zůstává 4,5 GB, tedy alespoň podle oficiální dokumentace. Občas mohou pracovat i s 1 GB flexibilní paměti (pokud je k dispozici), to ale není garantováno takže lze předpokládat, že vývojáři se jejímu využívání budou snažit vyhýbat. V případě Xboxu One si vícevrstvý operační systém vezme jen 3 GB paměti a na herní vývojáře tak zbyde 5 GB.

Docela jednoznačný vítěz je v oblasti bezdrátového připojení. PS 4 je osazen Gigabit Ethernetem a WiFi 802.11 b.g.n zatímco Xbox One má výhodu v tom, že podporuje i 802.11 a to jak na frekvenci 2,4 GHz tak i 5 GHz. PS 4 omezuje připojení na frekvenci 2,4 GHz, na které se budou uživatelé setkávat v budoucnu s větším rušením neboli interferencí.

Nyní se podívejme na pevné disky. PlayStation 4 je dodáván s 500 GB pevnými disky, které však mohou uživatelé vyměňovat. A v tom právě spočívá rozdíl v porovnání s Xboxem One, který je vybaven taktéž 500 GB diskem, který však nelze vyměnit (například za větší). Alespoň tedy ne oficiálně. Neoficiálně se hovoří o tom, že uvnitř je standardní disk, který by nemělo být těžké vyměnit. Namísto toho budou moci uživatelé k Xboxu One připojit externí datové uložiště, což je možnost, kterou Sony nepodporuje.

Xbox One Kinect vs PlayStation 4 Camera

V poslední době jsou velkým hitem hry, které se ovládají pohybem těla. Microsoft svůj pohybový senzor Kinect tlačí docela silně a není se co divit. U hráčů se Kinect těší velké oblibě a jeho podíl na rekordních prodejích Xboxů jistě také není zanedbatelný. Kinect pro Xbox One dokáže sledovat až 6 postav současně, pracuje s rozlišením 1080p a dokáže zpracovat 2 GB dat za sekundu. Díky těmto parametrům dokáže sledovat hráčův srdeční tep, výraz ve tváři a 25 kloubů, včetně prstů na rukou.

Velkou výhodou Kinectu 2.0 oproti svému předchůdci je to, že minimální vzdálenost mezi hráčem a čočkou Kinectu se zmenšila na cca 1 metr. To je důsledek toho, že zorné pole zařízení se zvětšilo o 60%.

PS 4 Camera (dříve nazývaná PS Eye) není zdaleka tak dotažená a marketingově prodaná jako Kinect. Narozdíl od Kinectu se PS 4 Camera skládá ze dvou 1280×800 px kamer. Na hry, které by dokázali využít vlastnosti nové PS4 Camera stále čekáme, podobně jako u Kinectu.

Obě konzole mají společné dvě docela podstatné nevýhody. Za tu nejzávažnější lze považovat skutečnost, že ani jedna z nich není zpětně kompatibilní. To znamená, že na Xbox One si nezahrajete hry určené pro Xbox 360 a na PS 4 si nezahrajete hry, které jsou pro PS 3.

Za druhý společný nedostatek považujeme placený multiplayer. Dobrou zprávou je, že u Xboxu vyjde roční předplatné XBox Live asi na 60 dolarů, tedy asi 100 Kč za měsíc, což není hrozné. U PlayStationu je obdobná služba ještě levnější a to o 10 dolarů, roční členství tak vychází na asi 1 000 Kč.

Dát jednoznačnou odpověď na otázku zdali je lepší koupit Xbox One nebo PlayStation 4 není vůbec snadné. Často bude záležet i na tom, jaká konzole převažuje u Vašich přátel. Například já bych si asi nekoupil PlayStation 4, když by všichni moji přátelé měli Xbox One. Je to samozřejmě z toho důvodu, že abych s nimi mohl hrát multiplayerové hry, musím mít stejnou platformu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *